قهوه نوشیدنی است که از دانه های قهوه ترک فله بو داده تهیه می شود. قهوه با رنگ تیره، تلخ و کمی اسیدی، عمدتاً به دلیل محتوای کافئین آن، اثر محرکی بر روی انسان دارد. این نوشیدنی محبوب ترین نوشیدنی گرم در جهان است.

دانه های میوه های گیاه Coffea برای تولید دانه های قهوه سبز بو داده نشده جدا می شوند. دانه ها بو داده می شوند و سپس به ذرات ریز تبدیل می شوند که معمولاً قبل از فیلتر شدن در آب داغ غوطه ور می شوند و یک فنجان قهوه تولید می شود.

معمولاً به صورت گرم سرو می شود، اگرچه قهوه سرد یا سرد معمول است. قهوه را می توان به روش های مختلفی تهیه و ارائه کرد مانند اسپرسو، فرنچ پرس، کافه لاته یا قهوه کنسرو شده از قبل دم کرده.

اگرچه قهوه در حال حاضر یک کالای جهانی است، اما سابقه طولانی دارد که نزدیک به سنت های غذایی در اطراف دریای سرخ گره خورده است.

اولین شواهد معتبر از نوشیدن قهوه در قالب نوشیدنی مدرن در یمن امروزی از اواسط قرن پانزدهم در زیارتگاه‌های صوفیان ظاهر می‌شود، جایی که دانه‌های قهوه برای اولین بار به روشی مشابه روش‌های فعلی برشته و دم می‌شوند.

یمنی ها دانه های قهوه را از ارتفاعات اتیوپی از طریق واسطه های ساحلی سومالی تهیه کردند و شروع به کشت کردند. در قرن شانزدهم، این نوشیدنی به بقیه خاورمیانه و شمال آفریقا رسید و بعداً به اروپا نیز گسترش یافت.

دو نوع دانه قهوه که معمولاً رشد می کنند C. arabica و C. robusta هستند. گیاهان قهوه در بیش از 70 کشور، عمدتاً در مناطق استوایی قاره آمریکا، آسیای جنوب شرقی، شبه قاره هند و آفریقا کشت می شوند.

از سال 2018، برزیل با تولید 35 درصد از کل دانه‌های قهوه در جهان، پیشروترین تولیدکننده دانه‌های قهوه بود. قهوه سبز و بو داده نشده، پرمعامله ترین کالای کشاورزی و یکی از پرمعامله ترین کالاها در مجموع است و بعد از نفت در رتبه دوم قرار دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *