شاید تاکنون دفعات متعددی از خود پرسیده باشید فیلتر روغن چیست؟عملکرد فیلتر روغن چگونه است؟ فیلتر روغن خوب چه ویژگی هایی دارد؟آسیب های ناشی از فیلتر روغن نامناسب چگونه است؟ این پرسش ها روزانه درزندگی بسیاری از ما تکرار می‌شود و بدلیل افزایش هزینه های تعمیرات خودرو و قطعات مربوط به آن، لازم است تا هرفردی به اصول اولیه مراقبت از خودروی خود آگاه باشد و با رعایت این نکات رانندگی مطمئن و کم هزینه را تجربه کند.درواقع هرراننده ای می‌تواند بارعایت اصول و احتیاطات لازم، تعمیرکار خودروی خود باشد.

همانگونه که هربدن سالم یک قلب و کبد سالم و هرشهر سالم یک شهرداری فعال برای رفع آلودگی های شهر دارد، یک خودروی فعال نیز فیلتر روغنی مرغوب برای رفع آلودگی های موتور و روغن موتور دارد. صدمه به فیلتر روغن و عدم توجه کافی به آن نه تنها موتور و روغن موتور را مستهلک کرده بلکه به مرور زمان با آسیب به سایر قطعات خودرو هزینه های گزافی را برای صاحبین خودروها بوجود می آورد.

مطالعه و آگاهی درخصوص قطعات خودرو مخصوصا مواردی که درارتباط با موتور خودرو هستند بسیار مهم و پسندیده کی باشد چرا که آسیب به این ارکان خطرات جانی و مالی فراوانی نیز به دنبال دارد.

 

فیلتر روغن

فیلتر روغن نقشی بسیار اساسی و مهم در عملکرد مناسب خودرو و موتور آن دارد و درنبود آن به راحتی موتور خودرو و قطعات آن فرسوده خواهند شد. روغن موتور همواره درحال گردش درموتور خودرو میباشد و باعث کاهش اصطکاک و آلودگی موتور خودرو می‌شود و قطعات و براده های فلزی و مواد آسیب رسان به موتور خودرو را از جدا کرده و حال نقش فیلتر روغن پررنگ تر خواهد شد و تمامی این قطعات مخرب را جمع آوری می‌کند.

فیلتر روغن معمولا به شکل یک استوانه میباشد که درون آن ساختار های متعددی وجود دارد که شامل :

در بالایی محفظه که نقش ورودی روغن به فیلتر را ایفا می‌کند، محیط فیلتر که حاوی فیلترهای پاک کننده میباشد، سوپاپ ورودی که جنسی الاستیک دارد و مانع ورود مجدد روغن آلوده به موتور می‌شود، لوله اسپیرال که مجرای خروج روغن میباشد و حالت مارپیچی دارد، محافظ فیلتر روغن، نگهدارنده و سوپاپ اطمینان.

فیلتر روغن خوب

فیلتر روغن خوب یک فیلتر روغن مرغوب و خوب ویژگی های حیاتی و مهمی دارد که آنها را باهم مرور خواهیم کرد، مهم ترین توانایی فیلتر مرغوب تصفیه کردن روغن موتور از ناخالصی های مختلف از جمله گرد و غبار، دوده ها و قطعات فلزی اضافه خودرو میباشد، همچنین از دیگر ویژگی ها می‌توان به مقاومت دربرابر پارگی ناشی از فشار موتور خودرو حین حرکت اشاره نمود.

هرفیلتر روغن بااصالت ملزم به داشتن گواهینامه ISO9001میباشد که نشان‌دهنده مقاومت این محصول دربرابر ضربه و گرما میباشد.همواره باید به عملکرد سوپاپ اطمینان توجه کرد زیرا درصورت عملکرد نامناسب روغن آلوده باخروج خود آسیب های جبران ناپذیری به موتور خودرو وروغن آن وارد می‌کند.علاوه بر نکات ذکر شده فیلتر روغن مرغوب باید از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه بوده زیرا تعویض دوره ای و کوتاه مدت آن ممکن است باعث کوتاهی فرد در این امر گردد.

عملکرد فیلتر روغن

فیلتر روغن عملکردهای متعددی داشته و نقصان درهر مورد موجب خسارت قابل توجهی به صاحبین خودروها می‌گردد. عملکرد فیلتر روغن وابسته به جریان ورودی روغن از موتور و همچنین سالم بودن اجزای فیلتر میباشد و درصورت عملکرد بدون نقص این اجزا فیلتر روغن موجب تصفیه روغن ورودی از موتور و بهبود عملکرد موتور و جداسازی ناخالصی ها و آلودگی ها و همچنین کاهش سوخت می‌شود.

جهت باز شدن فیلتر روغن

جهت باز شدن فیلتر روغن تعویض روغن و فیلتر شاید در نگاه اول پیچیده بنظر برسد اما کاری بسیار ساده میباشد و هر راننده ای قادر به انجام آن میباشد فقط باید مرتبه اول اندکی دقت بخرج داد.

برای تعویض فیلتر ابتدا باید حجم روغن مورد نیاز ومناسب خودرو خود را بدست آورد و سپس امکانات لازم را فراهم کرد، درقدم بعد می‌توان از مکنده های جدید برای خروج روغن استفاده کرد اما می‌توان همچنان از روش های سنتی مرسوم استفاده نمود، پس از آن فرد به زیر اتومبیل رفته و به وسیله یک ظرف و باز کردن پیچ کارتر روغن را خارج میکنیم و بعد از می‌توان به راحتی فیلتر مربوطه را خارج نمود.

فیلتر روغن چگونه کار میکند

نحوه عملکرد فیلتر روغن برخلاف ظاهر کوچک آن بسیار شگفت انگیز و پیچیده میباشد، موتور خودرو روغن را با فشار وارد فیلتر کرده و این روغن ها به سمت پاکسازی و رفع آلودگی هدایت می‌شوند، حال این روغن از دریچه ایمنی عبور کرده و وارد بخش اصلی فیلتر شده و ناخالصی ها از آن جدا خواهد شد و پس از آن روغن وارد بخش میانی فیلتر شده و در نهایت با فشار از این سیستم خارج شده و مجددا وارد موتور خواهد شد و این چرخه ادامه می یابد.

تمامی این فرایندها روزانه چندین و چندبار تکرار شده و درهربار آلودگی ها جداسازی شده و موتور خودرو بدون هیچ اختلالی فعالیت خود را آدمه می‌دهد، درواقع این عملکرد است که باعث بهبود سوخت و تنفس خودرو می‌گردد.

فیلتر روغن چه زمانی باید تعویض شود

فیلتر روغن چه زمانی باید تعویض شود معمولا هر زمان که فرد قصد تعویض روغن خودرو را داشته باشد بهترین کار این است که فیلتر روغن رانیز تعویض کند چرا که اگر این اتفاق نیفتد و فیلتر قدیمی در خودرو باقی بماند زمانی که روغن جدید وارد خودرو می‌شود مقداری از روغن قدیمی موجود در فیلتر بااین روغن مخلوط شده و زحمات فرد را بی فایده خواهد کرد و علی رغم هزینه های انجام شده بهبودی در کیفیت فعالیت خودرو ایجاد نخواهد شد و حتی می‌تواند در گذر زمان خطرات زیادی برای خودرو و خود فرد ایجاد کند.

بنابراین هرشخص ملزم به دقت و چک کردن مرتب روغن خودرو خود میباشد و هرزمان ک رنگ روغن کدر شد و یا مسافت طولانی باخودرو طی شد و راننده خودرو حس کرد که عمر مفید روغن و فیلتر به پایان رسیده است، بهتراست که تعویض روغن و فیلتر صورت بگیرد. درنهایت باید خاطرنشان کرد که روغن و فیلتر عوض شده را در محیط زیست رها نکرده زیرا اثرات مخربی روی محیط و سیستم بدنی افراد خواهد گذاشت و همچنین افرادی که سابقه بیماری های آلرژیک و حساسیت به مواد مشابه دارند ازتماس بااین مواد اکیدا خودداری نموده، سایر افراد نیز درهنگام کار با روغن و فیلتر بهتراست ایمنی خود را رعایت نموده و ازدستکش مناسب استفاده نمایند.

برخی ازافراد پس از دوبار تعویض روغن موتور، فیلتر را عوض می‌کنند و آنها معتقدند که درصورت وجود روغن 5000کیلومتر درخودرو باید دفعات تعویض روغن و فیلتر برابر باشد و درصورتیکه روغن 20000کیلومتر درخودرو جریان دارد، به ازای هردومرتبه جایگزینی روغن، فیلتر را تغییر دهیم،اما توصیه همیشگی کارشناسان این است که تعویض فیلتر و روغن باهم صورت بپذیرد.

فیلتر روغن چقدر روغن میگیرد

میزان روغن موجود در فیلتر روغن به عوامل متعدد ازجمله نوع خودرو گ، مسافت طی شده، ویژگی های خودرو مربوطه و سایر علل میباشد و معمولا حدود 300تا 500میلی لیتر میباشد.

همواره باید میزان روغن هرخودرو و فیلتر آن را در دفترچه راهنمای خودرو و یا باپرسش از مشاورین ماهر بدست آورد و براساس آن میزان روغن موجود در خودرو را بررسی و در موارد لازم نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

فیلتر بخار روغن چیست

فیلتر بخار روغن چیست فیلتر بخار روغن یکی دیگر از فیلترهای محبوب و مورد نیاز هر خودرو سواری میباشد که وظیفه مهم جلوگیری از ورود هوا و غبار آلوده موتور به داخل اتاقک خودرو می‌شود و در سایز ها و طرح های متنوع متناسب با انواع خودروها طراحی و به بازار عرضه شده است و سهولت استفاده و قیمت مناسب این فیلتر ها باعث جلب توجه همگانی شده است.از آنجائیکه که راحتی و آرامش سرنشینان خودرو امری بسیار مهم میباشد، پس فیلتر بخار روغن یکی از ارکان اصلی هرخودرو میباشد.

فیلترهای بخار روغن قابل شستشو بوده و باعث بهبود عملکرد موتور و شتاب خودرو می‌گردند و همچنین بدلیل کیفیت بالا و ساختار قوی در افزایش بازدهی خودرو تاثیر بسزایی دارد.

فیلتر روغن نامرغوب

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، فیلتر روغن نامرغوب تاثیرات مخربی را بر روی کل سیستم خودرو خواهد گذاشت و عمر مفید موتور خودرو و کارایی دستگاه را کاهش می‌دهد، بنابراین لازم است تا باویژگی های یک فیلتر نامرغوب آشنا شده و دراین زمینه آگاهی های لازم کسب شود.

زمانی که فیلتر روغن نامرغوب باشد، ممکن است مکررا چراغ چک خودروی شما روشن شده و به شما هشدار دهد، دراین موارد بهتر است فیلتر روغن خود رابررسی فرمایید.مشکل دیگری که درفیلترهای نامرغوب وجود دارد، نشت روغن از خودرو میباشد و این امر استرس و بار روانی فراوانی را به صاحب خودرو وارد می‌کند و نکته قابل توجه دیگر این است که فیلتر نامناسب باعث کاهش قدرت روغن و موتور خودرو شده و می‌توان باعث خاموش شدن های ناگهانی و متوالی موتور خودرو در طی رانندگی شود.

زمانی که فیلتر نامرغوبی وارد خودرو شود و قادر به جداسازی آلودگی های روغن خودرو نباشد، این ناخالصی ها به مرور روی موتور خودرو تجمع یافته و با ایجاد لایه ای آسیب رسان و مخرب، موتور خودرو را ازکار می‌اندازد.

فیلتر روغن بی کیفیت همچنین می‌تواند باعث افزایش سوخت مصرفی و هزینه های ناشی از آن، جوش آوردن پی در پی خودرو و روغن سوزی آن شده و در یک جمله کل عملکرد خودروی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

فیلتر هوا و فیلتر روغن

فیلتر هوا و فیلتر روغن تاکنون نقش های حیاتی و مهم فیلتر روغن را بیان کردیم، اکنون به سراغ یک عنصر بنیادی دیگر که نقش بسزایی در کیفیت و عملکرد موتور خودرو دارد، می‌رویم. فیلتر هوا یک جزء قرار گرفته در مسیر هوای ورودی بوده و با تصفیه هوا و جداسازی آلودگی های موجود درآن، آسیب های وارده به موتور خودرو را بشدت کاهش می‌دهد.

فیلتر هوا باعث بهبود سیستم تهویه خودرو، افزایش توان و قدرت موتور، افزایش عمر مفید قطعات خودرو و مصرف بهینه سوخت خودرو می‌شود.تهویه هوای وارده به خودرو امری بسیار حیاتی میباشد زیرا هوای وارده حاوی درصد زیادی آلودگی و ناخالصی و دوده و گرد و غبار میباشد و این آلودگی ها نقش تجمعی در موتور خودرو ایفا می‌کنند.

فرق فیلتر هوا و فیلتر روغن

فیلتر هوا و روغن درعین حال که شباهت های زیادی از جمله تاثیر در افزایش کیفیت موتور خودرو با یکدیگر دارند، تفاوت های مهمی نیز دارند از جمله:وظیفه فیلتر روغن، تصفیه روغن جاری در موتور میباشد اما وظیفه فیلتر هوا، پاکسازی هوای ورودی به موتور میباشد.

در یک مثال بنیادی می‌توان فیلتر روغن را به سیستم گوارشی و کبدی بدن انسان که وظیفه جمع آوری ناخالصی و داروهای سمی را دارد تشبیه کرد و فیلتر هوای خودرو نیز مشابه سیستم تنفس انسان میباشد و طبیعتا عدم عملکرد مناسب هر سیستم هم بر سیستم دیگر و هم بر کل بدن انسان تاثیر مخربی خواهد گذاشت.

تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن

تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن باوجود فرضیه های متعدد در خصوص تعویض هردو فیلتر، نظریه اکثر متخصصین درخصوص تعویض همزمان فیلتر ها و روغن خودرو میباشد و این عمل باعث بهبود توان موتور خواهد شد.

انواع مختلفی از فیلترهای هوا وجود دارد که اشاره کوتاهی به آنها خواهد شد، فیلتر های کاغذی رایجترین موارد هستند و بسیار ارزان و دردسترس بوده، درمقابل این فیلتر ها، فیلترهای روغنی میباشد که درگذشته کاربرد داشته و در حال حاضر منسوخ گردیده است، فیلترهای پنبه ای را می‌توان به دفعات زیاد استفاده کرد و هربار با شستشو آلودگی های آن از بین خواهد رفت و درنهایت فیلترهای اسفنجی نیز دربرخی موارد به کار برده می‌شوند.

فیلترهای روغن نیز دو نوع هستند که شامل فیلتر های پیچی که کاربرد وسیع تری داشته و فیلترهای المنتی که بدلیل سختی تعویض و نیاز به خروج کل فیلتر درحال حاضر کاربردی ندارند.

حجم فیلتر روغن

در خصوص حجم فیلتر روغن شما نیاز به آگاهی درباره حجم روغن خودروی خود دارید و این امر از روش های متعددی قابل دستیابی میباشد. هرخودرو دارای یک دفترچه راهنمای کامل میباشد که تمای این اطلاعات در آن ثبت شده و صاحبین خودرو بامراجعه به آن می‌توانند حجم های مربوط به وسیله نقلیه خود را به راحتی پیدا کنند.

اگر به هرعلتی توانایی دسترسی به دفترچه خودرو خود را ندارید میتوانید با مراجعه حضوری به مکانیک های ماهر و باتجربه که خودروهای مشابه شما را زیاد تعمیر کرده اند، این اطلاعات را بدست آورید و یا حتی با مراجعه به سایت ها و نمایندگی های آنلاین و معتبر موجود در سراسر کشور و گفتگو با مشاوران این مراکز پاسخ پرسش خود را بیابید.

به طور تخمینی می‌توان گفت اختلاف میزان روغن درخودرو بدون فیلتر درمقایسه با فیلتر دار حدود 300تا500 میلی لیتر میباشد به این معنا که وجود فیلتر بخشی از روغن را در خود جای داده و به همین دلیل میزان روغن بیشتری در خودرو جای می‌گیرد اما همانطور که گفته شد، هرراننده ملزم به آگاهی از میزان دقیق روغن و فیلتر خودروی خود میباشد، چرا که حجم های کمتر و بیشتر موجب آسیب به موتور خودرو می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *