در حال رانندگی در جاده هستید و یادآوری تعویض روغن در ماشین شما روشن می شود. می دانید که این سیگنالی است که زمان تعویض روغن شما فرا رسیده است، اما این دقیقاً به چه معناست؟ زیر کاپوت چه خبر است؟

خرید روغن موتور سنتتیک - حاوی جدیدترین مواد افزودنی تایید شده | شرکت مهرتاش سپاهان

تعویض روغن در ماشین یک روش نسبتاً سریع و آسان است و برای تمیز نگه داشتن و کارکرد موثر موتور شما ضروری است. با گذشت زمان، تعویض منظم روغن به حذف آلاینده هایی که ایجاد شده اند کمک می کند و عمر موتور شما را افزایش می دهد، بنابراین سرمایه گذاری ارزشمندی است که نباید نادیده گرفته شود.

به خواندن ادامه دهید تا همه چیزهایی را که باید در مورد روغن موتور بدانید، از جمله کارهایی که این روغن انجام می دهد، هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید، انواع مختلف روغن و موارد دیگر یاد بگیرید.

روغن در خودرو چه می کند؟

به گفته پنزویل، ارائه‌دهنده رسمی روان‌کننده‌های UTI و یک برند پیشرو در صنعت، روغن موتور از نظر تاریخی ترکیبی ساده از روغن پایه و مواد افزودنی بوده است. برای روانکاری قطعات موتور، کاهش اصطکاک، تمیز کردن، خنک کردن و محافظت از موتور طراحی شده است.

با این حال، امروزه، روغن موتور مصنوعی مدرن بسیار بیشتر از روانکاری انجام می‌دهد – این روغن محافظت در برابر سایش را فراهم می‌کند، ویسکوزیته را در دماهای مختلف حفظ می‌کند، از تجمع اسید جلوگیری می‌کند و توربوها و اجزای مدرن موتور را تمیز و محافظت می‌کند.

روغن موتور هنوز از روغن های پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است – با این حال، کیفیت آن به طور چشمگیری بهبود یافته است. روغن های پایه حدود 70 تا 90 درصد کل را تشکیل می دهند و از گاز طبیعی یا نفت خام مشتق می شوند. افزودنی ها بین 10 تا 30 درصد را تشکیل می دهند. آنها شامل مواد شیمیایی هستند که به عنوان مواد شوینده، اصلاح کننده اصطکاک، آنتی اکسیدان ها، بازدارنده های خوردگی و بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته عمل می کنند.

روغن موتور چیست و نحوه ی تولید آن چگونه است؟

روغن گتکس

آیا روغن موتور همان روغن موتور است؟

شاید شنیده باشید که از روغن موتور به عنوان روغن موتور یاد می شود یا برعکس. هر دو محصول در بازار یکسان هستند و به سادگی به هر ماده ای با روغن پایه که با مواد افزودنی آغشته شده است (افزودنی های ضد سایش، پخش کننده ها و شوینده ها، به چند مورد) اشاره دارد.

ویسکوزیته روغن توضیح داده شده است

هنگامی که در مورد روغن موتور صحبت می کنید، اغلب از اصطلاح “ویسکوزیته” استفاده می شود. اساساً ویسکوزیته روغن به آسانی ریختن روغن در دمای خاص اشاره دارد. روغن‌های نازک‌تر در دماهای پایین‌تر راحت‌تر جریان می‌یابند و ویسکوزیته کمتری دارند، در حالی که روغن‌های ضخیم‌تر ویسکوزیته بالاتری دارند.

در هوای سرد، روغن های نازک اصطکاک را کاهش می دهند و به موتورها کمک می کنند تا سریعتر روشن شوند. در دماهای بالاتر، روغن های غلیظ فشار روغن و استحکام فیلم را حفظ می کنند و بارهای سنگین تری را تحمل می کنند. باید بدانید که صادرات روغن موتور به ترکیه بازار گرمی دارد.

شاخص ویسکوزیته توانایی روغن را برای مقاومت در برابر تغییرات ویسکوزیته با تغییرات دما اندازه گیری می کند. بیشتر روغن های موتور چند درجه با بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته فرموله می شوند که از افزودنی های پلیمری برای کمک به حفظ ویسکوزیته روغن در طیف وسیعی از دماها استفاده می کنند و از قطعات موتور در برابر سایش محافظت می کنند.

روغنی با عدد شاخص ویسکوزیته بالاتر می تواند ویسکوزیته خود را در محدوده دمایی وسیع تری حفظ کند. با این حال، این بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته به مرور زمان با پیر شدن روغن از بین می روند. تعویض منظم روغن به جلوگیری از این امر کمک می کند.

در هنگام تعویض روغن موتور باید به چه نکاتی توجه کرد؟ - اخبار رسمی

روغن مصنوعی چیست؟

روغن موتور در طول زمان به طور قابل توجهی تغییر کرده است. هنگامی که اولین بار در دهه 1800 معرفی شد، تولیدکنندگان از تکنیک های سوخت و روغن کاری خود استفاده کردند که منجر به تناقضات بسیاری شد. استفاده از چربی حیوانی و روغن گیاهی به استفاده از روغن موتور ساخته شده از خام تبدیل شد. و بعداً روغن مصنوعی اختراع شد.

روغن موتور مصنوعی روغنی است که فرآیند مهندسی شیمیایی را طی کرده است. در مقایسه با مولکول های روغن معمولی، مولکول های روغن مصنوعی شکل یکنواخت تر و ناخالصی های کمتری دارند. به طور معمول، روغن مصنوعی مقاومت بالاتری در برابر اکسیداسیون دارد و در دماهای بسیار بالا و پایین نسبت به روغن موتور معمولی ساخته شده از خام بهتر عمل می کند. روغن ایرانول 16000 چند کیلومتر کار میکند این سوالی است که ممکنه برای خیلی ها پیش آمده باشد.

هنگامی که روغن موتور به طور کامل فرموله شود، برای انجام عملکردهای مختلف طراحی شده است

از جمله

جداسازی و روانکاری قطعات متحرک
کاهش سایش موتور
کمک به جلوگیری از ایجاد رسوب بر روی اجزای داخلی موتور
حذف و معلق کردن کثیفی ها و آلاینده های روغن تا زمانی که بتوان این آلودگی ها را در تعویض روغن بعدی پاک کرد.
قطعات موتور خنک کننده
حفظ راندمان و عملکرد سوخت موتور
ارائه حفاظت در طیف وسیعی از دماها
عملکرد به عنوان هیدرولیک در زمان بندی متغیر سوپاپ
کمک به حفاظت از سیستم انتشار گازهای گلخانه ای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *