هر موتوری برای کارکرد صحیح به روغن نیاز دارد. در واقع روغن یک عنصر ضروری برای موتور است. روغن موتور چه مصنوعی، چه نیمه مصنوعی و چه معدنی، نقش های زیادی ایفا می کند. اهداف و فواید آن چیست؟

روغن موتور هَم ۲۵ درصد گران شد - پایگاه خبری مدارا | پایگاه خبری مدارا

روغن ایرانول صبا

روغن موتور برای چیست؟

روغن موتور نقش های زیادی برای کارکرد صحیح موتور در طول زمان ایفا می کند. در اینجا مهمترین آنها ذکر شده است

خنک کننده
انرژی در اثر احتراق از بین می رود و اصطکاک بین قطعات مکانیکی باعث افزایش دمای موتور می شود. روغن کاری بخشی که توسط روغن موتور ارائه می شود به آزاد شدن گرما از طریق مدار روغن کاری کمک می کند. این مایع خنک کننده را تکمیل می کند که فقط قسمت های خاصی از موتور را خنک می کند.

تمیز کردن
در حالی که کمتر شناخته شده است، قدرت پاک کنندگی روغن موتور گتکس اساسی است. رسوبات میکروسکوپی در موتور جمع شده و در حالت تعلیق باقی می مانند. آنها می توانند از گرد و غبار یا بقایای احتراق تشکیل شوند. بدون روغن موتور، بقایای آن باعث مسدود شدن موتور و کاهش عملکرد آن می شود. جریان روغن موتور به طور مداوم این ناخالصی ها را به فیلتر روغن می برد و در آنجا محبوس می شود.

حفاظت در برابر خوردگی
احتراق سوخت اسید خورنده ای تولید می کند که می تواند به قطعات فلزی موتور آسیب برساند. با افزودنی های اضافه شده به روغن های موتور مدرن، خوردگی کند می شود. با این وجود، با گذشت زمان و در تماس با اکسیژن، روغن موتور ممکن است اکسید شود و دیگر نقش بازدارنده خوردگی خود را ایفا نکند. به همین دلیل روغن موتور باید به طور مرتب تعویض شود.

آب بندی
روغن موتور همچنین آب بندی موتور و به طور خاص تر آب بندی پیستون ها و سیلندرها را افزایش می دهد. یک لایه محافظ بین قسمت‌های مختلف رسوب می‌کند و هر گونه فضای خالی را که ممکن است ایجاد شود، مهر و موم می‌کند.

بهترین روغن موتور دیزلی ایرانی و خارجی | انواع روغن موتور دیزلی

 قیمت روغن ایرانول

خوب است بدانید

برای اینکه روغن موتور واقعاً تمام اهداف خود را برآورده کند، سطح روغن باید مرتباً بررسی شود تا روغن در زمان مناسب تعویض شود. روغن بیش از حد استفاده شده دیگر نقش خود را ایفا نمی کند که برای وضعیت کلی موتور و قطعات آن مضر است.

مزایای اصلی روغن موتور چیست؟

برای دارندگان خودرو،  در درجه اول از تعمیرات پرهزینه جلوگیری می کند. بدون روان کننده، موتور به سرعت آسیب جدی می بیند. به عبارت دقیق، این چیزی است که یک روغن موتور با کیفیت ارائه می دهد.

طول عمر بیشتر موتور را روغن دنده ایرانول تضمین می کند
روغن موتور با کاهش اصطکاک بین قطعات و با تمیز کردن کل موتور از گرفتگی و آسیب دیدن موتور جلوگیری می کند. قطعات مکانیکی عمر طولانی تری دارند و کمتر خورده می شوند. بنابراین موتور عملکرد بهتری دارد و طول عمر آن افزایش می یابد.

عملکرد صحیح موتور را تضمین می کند
موتور روغنی بهتر کار می کند. روانکاری خوب در واقع برای جلوگیری از آسیب های مکانیکی جدی ضروری است. علاوه بر عملکرد موتور، هزینه نگهداری نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

مصرف سوخت و انتشار CO2 را کاهش می دهد
اگر روغن موتور بیش از حد استفاده شود، یا اگر سطح آن خیلی پایین باشد، اصطکاک حاصل، کارایی انرژی موتور را تغییر می‌دهد که به نوبه خود مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. یک روغن با عملکرد بالا همچنین ترشحات آلاینده در جو را کاهش می دهد.

روغن موتور مناسب را برای اطمینان از راندمان بهینه انتخاب کنید
همه روغن های موتور یکسان نیستند در ادامه به بررسی این موضوع که روغن موتور ایرانول 12000 چند کیلومتر است می پردازیم. مهم است که روغنی را انتخاب کنید که برای وسیله نقلیه شما و شرایط آب و هوایی محلی شما مناسب باشد تا از تمام مزایای آن بهره مند شوید.

بزرگترین سایت خرید و فروش انواع روغن موتور | خرید بهترین برند آن - نیکان اویلز

سه نوع روغن وجود دارد

روغن های معدنی موتور
روغن موتور نیمه سنتتیک
روغن موتورهای مصنوعی
علاوه بر نوع روغن، پارامترهای مختلفی مانند ویسکوزیته وجود دارد که در دو درجه که روی ظرف روغن مشخص شده است (مثلاً “5w30”) نشان داده می شود: درجه سرد و درجه گرم. این گریدها سیالیت روغن را با توجه به دما (بالا یا کم) نشان می دهد. بسته به طراحی موتور، روغن باید کم و بیش سیال یا بیشتر یا کمتر ویسکوز باشد. برای انتخاب روغن مناسب، به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید یا از یک متخصص مشاوره بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *