بهترین زمان تعویض فیلتر روغن، در زمان تعویض روغن موتور است. بهتر است هر موقع که برای تعویض روغن موتور خود اقدام می‌کنید، فیلتر روغن بنلی را نیز تعویض کنید. زیرا اگر روغن موتور را تعویض کنید اما فیلتر روغن را تعویض نکنید، روغن موتور در هنگام عبور از فیلتر روغن، کثیفی‌های فیلتر را به خود می‌گیرد و باعث می‌شود تا از همان ابتدا کثیف شده و کارایی آن کاهش پیدا کند.

 

فیلتر روغن بنلی 150

در صورتی که تعویض فیلتر روغن به موقع صورت بگیرد، فوایدی در پی خواهد داشت، همان طور که می دانید، تعویض به موقع فیلتر روغن بنلی ۱۵۰ اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث حفظ عملکرد صحیح موتور خودرو می‌شود.

در روغن صورتی که فیلتر روغن در زمان مناسب تعویض نشود ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای خودرو شود. که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

  1. حفظ فیلتراسیون صحیح روغن موتور
  2. جدا نمودن آلودگی‌ها و رسوبات
  3. حفظ جریان پیوسته روغن موتور
  4. تصفیه صحیح روغن موتور
  5. جلوگیری از آسیب به موتور خودرو
  6. جلوگیری از فرسایش روغن
  7. حفظ کارکرد درست روغن موتور

پیدایش نشانه‌های زیر در خودرو به معنای این است که باید فیلتر روغن خود را تعویض کنید:

  1. روشن شدن چراغ سرویس موتور
  2. مشکل احتراق در موتور خودرو
  3. نرم و روان کار نکردن موتور
  4. افزایش چشمگیر مصرف سوخت
  5. وجود مشکل در روشن شدن موتور

اگر این نشانه‌ها را نیز نادیده بگیرید و اقدام به تعویض فیلتر روغن نکنید، آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری به موتور خودرو شما وارد خواهد شد.

برخی از افراد می‌گویند که بهترین زمان تعویض فیلتر روغن بعد از هر 5000 کیلومتر است؛ اما باید بدانید که این معیار مناسبی برای دانستن زمان تعویض روغن موتور خودرو نیست.

به عنوان مثال، در صورتی که کولر خودرو شما به صورت درجا، زیاد روشن بماند و یا در جاده‌های بیابانی زیاد تردد داشته باشید، طبیعی است که باید فیلتر روغن موتور خود را زودتر تعویض کنید.

فیلتر روغن بنلی 250

فیلتر روغن بنلی 250 فیلتر روغن یکی از قطعات مصرفی در خودرو محسوب می‌ شود و عمر محدودی دارد.

این نوع فیلتر روغن بنلی ۲۵۰ تا مدت معینی می‌ تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و باید بعد از مدتی تعویض شوند.

در صورتی که فیلتر روغن به موقع تعویض نشود، منافذ آن مسدود می گردد.

در این حالت، روغن موتورِ پشت فیلتر افزایش یافته و فشار آن زیاد می‌شود و این کار باعث می‌شود تا سوپاپ اطمینان باز شده و روغن موتور تصفیه نشده و کثیف به موتور خودرو راه پیدا کند.

رسیدن روغن موتور کثیف و تصفیه نشده به موتور باعث می‌شود تا موتور خودرو آسیب ببیند.

بنابراین، فیلتر روغن حتما باید به صورت دوره ای تعویض شود تا بتواند نقش خود را به درستی ایفا کرده و از آسیب به موتور جلوگیری کند.

فیلتر روغن بنلی 300

یکی از دغدغه های همیشگی هر موتورسواری، حفاظت مناسب و کامل از انجین موتورسیکلت است.

اکثر رانندگان قبول دارند که ماشین آلات به ویژه وسایل نقلیه برای عملکرد صحیح و افزایش بازدهی و کارایی به فیلتر و روان کار خاصی نیاز دارند.

اصلی‌ترین فیلتر برای موتورسیکلت ها فیلتر روغن بنلی ۳۰۰ می‌باشد.

همانند هر وسیله نقلیه‌ای موتورسیکلت ها برای کارکرد روان، بهبود کارایی، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر انجین به روغن موتورسیکلت نیاز دارند.

روغن موتور به عنوان مایعی که اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک درون پیشرانه را کاهش می‌دهد و همچنین به عنوان یک مایع خنک کننده تعریف می‌شود.

البته اضافه کنیم روغن موتور ذرات حاصل از سایش قطعات و ذرات معلق حاصل از احتراق را جذب و در فرآیند روان کاری به فیلتر روغن موتور منتقل می‌کند و از موتور در کارکردهای طولانی مدت در برابر اسیدها و اکسیداسیون محافظت می‌نماید، به طوری که می توان ادعا کرد در صورت عدم وجود روغن موتور، احتراق داخلی نیز وجود نخواهد داشت.

برای دستیابی به عملکرد ایده‌آل در خودروها، به روان کارهای متفاوتی چون روغن موتور، مایع هیدرولیک و روغن گیربکس نیاز است، چرا که یک روان کار خاص نمی‌تواند تمامی نیازهای روان کاری خودرو را پوشش دهد.

فیلتر روغن بنلی همانگونه که قبلا هم گفته شده وظیفه کاهش اصطکاک بین قطعات فلزی موتور، بهبود عملکرد قطعات و افزایش بهره‌وری سوخت را برعهده دارد و حتی با وجود این که تنظیم دمای موتور برعهده سیستم خنک‌کننده خودرو است، روغن موتور به کاهش دمای موتور نیز کمک شایانی می‌نماید.

به منظور عملکرد بهتر چرخ‌ دنده‌های گیربکس و کلاچ مرطوب لازم است طبق فرمولاسیون ویژه روغن موتورسیکلت از سطح مناسبی از ادتیوهای بهبوددهنده اصطکاک و متفاوت از روغن موتور خودرو استفاده گردد.

اصلی‌ترین و ضروری‌ترین سرویس دوره‌ای موتورسیکلت و هر وسیله نقلیه دیگر انتخاب روغن موتور مناسب و تعویض منظم آن است.

نیازهای روان کاری انجین موتورسیکلت‌ها بیشتر از پیشرانه خودروها است، چرا که شرایط عملکردی و عملیاتی موتورسیکلت‌ها متفاوت از خودروها می‌باشد و عموما موتورسیکلت‌ها تحت تنش بالاتری قرار دارند. سرعت موتورسیکلت‌‌ها متفاوت از خودروها است و معمولا موتورسواری با سرعت بسیار بالاتری همراه است.

موتورسیکلت‌ها در دور موتور بالاتر از موتورهای اتومبیل (گاهی اوقات دو برابر) و دمای عملکرد بالاتر کار می‌کنند و از سوی دیگر انجین‌ موتورسیکلت‌ها به طور معمول دارای مخزن کوچکتری نسبت به موتورهای خودرو هستند؛ بنابراین حجم روغن موتور آنها کمتر است.

حجم کمتر روغن موتور در چنین شرایط عملیاتی سخت و دشوار می‌تواند فشار بسیار بیشتری از خودروها به روغن موتور وارد نماید، اگرچه موتور خودرو و سیستم انتقال قدرت متصل به یکدیگر هستند، اما هر کدام از این سیستم‌ها، با توجه به ماهیت جداگانه‌ی خود، به روان کاری با مشخصات فنی خاص به منظور تامین نیازهای روان کاری خود نیاز دارند.

به طوری که از روغن موتور نمی‌توان در گیربکس خودرو استفاده کرد و بالعکس. همانطور که در بالا ذکر شد، پیشرانه و گیربکس موتورسیکلت هر دو درون یک محفظه قرار گرفته‌اند؛ بدین معنی که روغن مورد استفاده برای روان کاری قسمتهای داخلی آنها یکسان است.

اساساً روغن موتورسیکلت، روانکاری هم موتور و هم سیستم انتقال قدرت موتورسیکلت را برعهده دارد. در انجین یک موتورسیکلت، روغن موتورسیکلت علاوه بر موتور، می‌بایست کلاچ را خنک‌کاری و گیربکس را نیز روان کاری نماید.

بنابراین طبیعی است که فرمولاسیون روغن موتورسیکلت متفاوت از فرمول روغن موتور خودرو باشد، چرا که به منظور عملکرد بهتر چرخ‌ دنده‌های گیربکس و کلاچ مرطوب لازم است طبق فرمولاسیون ویژه روغن موتورسیکلت از سطح مناسبی از ادتیوهای بهبوددهنده اصطکاک و متفاوت از روغن موتور خودرو استفاده گردد.

از سوی دیگر همان‌طور که می‌دانیم شاخص گرانروی روانکار با تغییر دما تغییر می‌کند، و با توجه به بالا بودن دمای عملیاتی در موتورسیکلت‌ها، روغن‌های استفاده شده در موتورسیکلت سریعتر از روغن موتور خودرو دچار تغییر ویسکوزیته می‌ شوند لذا ضروری است در فرمولاسیون ویژه روغن موتورسیکلت مقدار موردنیاز و مناسبی از ادتیوهای بهبود شاخص گرانروی در نظر گرفته شود تا قدرت مناسبی برای حفظ گرانروی در زمان کارکرد طولانی مدت داشته باشد.

نهایتا، روغن‌های موتور‌سیکلت به طور معمول شاخص گرانروی یا ویسکوزیته متفاوتی نسبت به روغن موتورهای خودرو دارند، چرا که به منظور روانکاری مناسب در زمان سرما (استارت اولیه)، وجود فیلم نازکی از روغن برای استارت راحت و از سوی دیگر در شرایط عملیاتی و حرارت بالای انجین داشتن غلظت مناسب ضروری است.

فیلتر روغن بنلی 180

فیلتر روغن بنلی 180 بهترین زمان تعویض فیلتر روغن، در زمان تعویض روغن موتور است.

بهتر است هر موقع که برای تعویض روغن موتور خود اقدام می‌ کنید، فیلتر روغن بنلی ۱۸۰ را نیز تعویض کنید.

زیرا اگر روغن موتور را تعویض کنید اما فیلتر روغن را تعویض نکنید، روغن موتور در هنگام عبور از فیلتر روغن، کثیفیهای فیلتر را به خود می‌ گیرد و باعث می‌ شود تا از همان ابتدا کثیف شده و کارایی آن کاهش پیدا کند.

روغن موتور بنلی 300 پروتک مدل SN با درجه گرانروی 10w50 ساخت کشور ایران و تحت لیسانس پروتک آلمان می باشد.

این روغن موتور با آمدن موتور سیکلت بنلی و بسیاری دیگر از موتور سیکلت ها که نیاز به این روغن موتور دارند بسیار پر مصرف شد.

از این رو پرداختن به این موضوع خالی از لطف نیست. در چهار فصل نیاز از است از روغن موتور 10w50 برای موتور سیکلت فوق الذکر استفاده کرد، همچنین از این روغن موتور برای خودرو هایی که نیاز به روغن موتور 10w50 دارد.

این روغن موتور مناسب بنلی 150 و 250 و 300 می‌ باشد. برخی از نقاط تمایز موتور پروتک 10w50 با سایر روغن موتور ها عبارت است از:

  • • تحمل حرارت بسیار بالا
  • • قدرت معلق کنندگی قابل توجه این روغن موتور
  • • قدرت رسوب ضد آیی باور نکردنی
  • • روان کاری مطلوب متناسب با فصل (گرما و سرما)
  • • جلوگیری از سایش قطعات داخلی موتور
  • • کارکرد بسیار طولانی نسبت به دیگر روغن موتورها
  • • کاهش چشم گیر مصرف سوخت
  • • کاهش صدای موتور در استارت صبحگاهی
  • • رنگ قرمز
  • • دارای گواهینامه JASOMA 2 ژاپن

استفاده از فیلتر روغن هایی که با انجین موتورسیکلت سازگار نیستند بیشترین تاثیر را در تعویض دنده، کاهش سرعت، افزایش مصرف سوخت، افزایش دمای انجین، فشار بـه پمپ روغن و آسیب بـه رینگهای پیستون را در پی خواهد داشت.

سوالات متعددی در مورد انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب وجود دارد. اینکه بهتر است از روغن موتورسیکلت فول سینتتیک استفاده کنم یا نیمه سینتتیک؟ یا می‌توانم از روغن موتورسیکلت معدنی استفاده کنم؟ روغن مناسب موتورسیکلتم می‌بایست چه شاخص گرانروی یا ویسکوزیته داشته باشد؟ مناسب ترین استاندارد و سطح کارایی و کیفی روغن موتورسیکلت برای موتورسیکلت من چیست؟ و در نهایت، چه حجمی از روغن موتورسیکلت نیاز می‌ باشد؟ مناسب ترین روغن برای هر موتورسیکلت بر اساس چهار شاخص اصلی تعیین می‌ شود:

یکی از مهمترین خواص سیالات (مایع یا گاز) گرانروی یا ویسکوزیته می باشد و عبارت است از میزان مقاومت سیال در برابر جریان یافتن. شاخص گرانروی روغن موتورسیکلت مناسب صرفا براساس دمای محیط تعیین نمی‌ گردد، بلکه مهمترین عامل تاثیرگذار در ویسکوزیته مناسب برای روغن، مشخصات و طراحی فنی موتور و گیربکس موتورسیکلت است که برای اطلاع از گرانروی مناسب روغن موتورسیکلت مراجعه به دفترچه راهنمای موتورسیکلت بهترین و مطمئن‌ترین روش می‌باشد.

فارغ از شاخص ویسکوزیته و گرانروی روغن موتورسیکلت، بر اساس فناوری ساخت و روغن پایه، سه نوع روغن موتورسیکلت فول سنتتیک (Fully Synthetic – FS)، سمی سنتتیک (Semi Synthetic – SS) و معدنی (Mineral Oil – MO) وجود دارد که با توجه به طراحی فنی و نیازهای روانکاری انجین موتورسیکلت، روغن موتورسیکلت مناسب پیشنهاد می‌گردد.

عموما در دفترچه راهنمای موتورسیکلت‌های با حجم موتور کمتر که دارای فشار و شرایط عملیاتی دشواری نیستند، روغن موتورهای معدنی توصیه می‌شود.

روغن موتورهای نیمه سنتتیک نیز معمولا برای موتورسیکلت‌های با حجم کمتر که دارای شرایط عملیاتی دشوارتری می‌باشند، مناسب هستند و برای موتورسیکلت با حجم موتور بالا و موتورسیکلت‌های ورزشی و مسابقه‌ای، روغن موتورهای تمام سنتتیک توصیه می‌گردد.

البته برای تعیین نوع فناوری ساخت روغن موتورسیکلت مطمئن‌ترین مرجع، دفترچه راهنمای موتورسیکلت می‌باشد. حجم روغن مورد نیاز هر موتورسیکلت بر اساس مشخصات و طراحی فنی موتور و گیربکس موتورسیکلت می‌تواند متفاوت باشد. روغن موتورسیکلت‌ها بر اساس کیفیت، فناوری ساخت، ادتیو‌ها، تامین نیازهای روان کاری مختلف و ویژگی‌های فنی و شیمیایی که دارند در سطوح کیفی گوناگونی طبقه‌بندی می‌شوند. در دهه‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌های گسترده و متنوع در مهندسی مکانیک و الکترونیک، موتورسیکلت‌ها و پیشرانه های مدرن با بهترین بازدهی و عملکرد طراحی و تولید شده است. همچنین استانداردهای سطوح کیفی مختلفی توسط سازمان‌های استاندارد مرجع دنیا همچون API ،JASO و ISO به منظور ارزیابی سطح کارایی و ویژگی‌های فنی روغن موتورسیکلت‌ها تدوین گردیده است.

تعویض فیلتر روغن بنلی 250

تعویض فیلتر روغن طول عمر قطعات موتوری را افزایش می دهد. روغن های بی کیفیت خاصیت روانی خوبی ندارند و نمی توانند از سایش و اصطکاک قطعات داخل موتور، جلوگیری کنند.

برای اینکه قطعات اصلی موتور آسیب نبیند از روغن موتور استفاده می شود.

زمان تعویض فیلتر روغن بنلی ۲۵۰ که فرا برسد باید هر چه سریع تر فیلتر روغن را عوض کنید.

با توجه به آسیب احتمالی به موتور، پشت گوش انداختن تعویض روغن موتور اصلا به نفع تان نیست.

هزینه تعمیر موتور خیلی بیشتر ار مبلغ خرید یک قوطی روغن و تعویض آن است.

اگر ابزار مناسب را در اختیار داشته باشید، می توانید به سادگی فیلتر روغن فرسوده را عوض کنید.

برخی از این ابزار عبارتند از:

  • جک نگهدارنده موتور سیکلت
  • دستمال پارچه ای
  • دستکش مناسب
  • آچار فرانسه
  • آچار فیلتر روغن
  • طرف تخلیه روغن فاسد
  • قیف برای ریختن روغن موتور
  • فیلتر روغن موتور سیکلت

برای تعویض فیلتر روغن توصیه می شود که ابتدا روغن های بی کیفیت قبلی را به طور کامل تخلیه کنید. این روغن دیگر کارایی ندارد و می بایست از چرخه موتوری به طور کامل حذف شود. برای این کار اول گیج روغن موتور را باز کنید. با باز کردن کامل گیج می توانید پیچ تخلیه روغن موتور را ببینید. یک ظرف مناسب برای تخلیه روغن موتور را درست در زیر پیچ تخلیه قرار دهید. اکنون می توانید پیچ تخلیه روغن را باز کنید تا روغن به طور کامل خارج شود. تقریبا بین نیم تا یک ساعت طول می کشد تا روغن کاملا تخلیه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *