روغن مصنوعی یک روان کننده ساخته دست بشر است که از ترکیبات شیمیایی مصنوعی ساخته شده است. روغن‌های مصنوعی معمولاً از مواد اصلاح‌شده شیمیایی مانند اجزای نفتی ایجاد می‌شوند، اما ماده پایه تقریباً همیشه نفت خام مقطر است.

راهنمای خرید روغن موتور - بازرگاني حاج سيد ناصر ملت دوست

روغن مصنوعی یک روان کننده ساخته دست بشر است که از ترکیبات شیمیایی مصنوعی ساخته شده است. روغن‌های مصنوعی معمولاً از مواد اصلاح‌شده شیمیایی مانند اجزای نفتی ایجاد می‌شوند، اما ماده پایه تقریباً همیشه نفت خام مقطر است. هر گونه افزودنی اضافی و فرآیند سنتز واقعی برای ایجاد روغن مصنوعی در بین تولیدکنندگان متفاوت است و یک راز تجاری تلقی می شود.

روغن مصنوعی: بررسی اجمالی

روان کننده هایی که به طور مصنوعی ایجاد می شوند اغلب به عنوان جایگزینی برای روغن های و صادرات روغن موتور مبتنی بر نفت استفاده می شوند که برای عملکرد در دماهای شدید مورد نیاز هستند.

روغن مصنوعی در سال 1929 تولید شد و در همه چیز از خودروهای روزانه و با کارایی بالا گرفته تا جت استفاده شده است. در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که نیروهای متفقین دسترسی نفت به آلمان نازی را محدود کردند، آلمان نازی به نفت مصنوعی برای سوخت ارتش آلمان متکی بود. در دهه 1970، بحران انرژی آمریکا تلاش هایی را برای ایجاد روغن های مصنوعی بهتر به عنوان راهی برای بهبود مصرف سوخت انجام داد.

امروزه موتورهای خاصی مانند موتورهای جت هواپیما به روغن مصنوعی نیاز دارند. اگرچه روغن مصنوعی زمانی عمدتاً در خودروهای با کارایی بالا یافت می‌شد، اما در موتورهای رایج‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا خودروسازان بتوانند به بهره‌وری سوخت بهتری دست یابند.

گریس صنعتی و تجهیزات روان کاری و روغن زنی صنعتی مدل SL-Range ساخت سیماتک انگلستان

روغن مصنوعی در مقابل روغن معمولی

آیا روغن مصنوعی برای موتور ماشین شما بهتر از روغن معمولی است؟
بله، اگرچه روغن معمولی روغن کاری کافی را ارائه می دهد، اما با حفاظت و عملکرد کلی موتور روغن مصنوعی رقابت نمی کند.

روغن‌های مصنوعی با روغن‌های پایه ساخته می‌شوند که کیفیت بالاتری نسبت به روغن‌های پایه معمولی و کمتر تصفیه شده دارند. این روغن های پایه با کیفیت بالاتر مواد مصنوعی می سازند

احتمال اسیدی شدن و اکسید شدن کمتری دارد
از نظر شیمیایی پایدارتر است
شکستن و از دست دادن ویژگی های مورد نظر سخت تر است
Consumer Reports می‌گوید که روغن‌های کاملاً مصنوعی محافظت و عملکرد بهتری از موتور نسبت به هر ترکیب مصنوعی یا روغن موتور معمولی دارند.

تفاوت بین روغن مصنوعی و معمولی چیست؟

از نظر بصری هیچ تفاوتی وجود ندارد. دو تفاوت عمده بین روغن مصنوعی و معمولی کمی ظریف تر است.

اول، نحوه ساخت روغن ها یک تمایز واضح ایجاد می کند.

به عنوان مثال، روغن موتور معمولی 5W-30 یک روغن مبتنی بر نفت است که در دماهای پایین غلیظ و در دماهای بالا نازک است. برای تغییر این واریانس، تولیدکنندگان روغن از مواد افزودنی برای تغییر خواص روغن، کاهش ویسکوزیته آن در دماهای پایین‌تر و غلیظ شدن روغن در دماهای بالاتر استفاده می‌کنند. وقتی روغن موتور معمولی 5W-30 تازه ساخته می‌شود، مانند همتای مصنوعی خود عمل می‌کند، اما با گذشت زمان، افزودنی‌های شیمیایی تجزیه می‌شوند یا تبخیر می‌شوند و روغن را به قوام اولیه خود باز می‌گردانند.

در مقابل، روغن های مصنوعی از ابتدا به گونه ای طراحی شده اند که با نوع خاصی از روغن چند درجه مطابقت داشته باشند. حتی بدون مواد افزودنی، روغن موتور 5W-30 مصنوعی کاهش نمی‌یابد یا ویسکوزیته آن را تغییر نمی‌دهد، فقط ممکن است کمی از آلاینده‌ها ضخیم‌تر شود.

check the oil in car engine

گتکس

آیا روغن مصنوعی بیشتر از روغن معمولی دوام می آورد؟

به طور کلی، بله، روغن موتور مصنوعی فواصل طولانی تری بین تعویض روغن ایجاد می کند، اما بستگی به مارک روغنی دارد که استفاده می کنید. برخی برندها توصیه می کنند روغن خود را هر 3000 یا 5000 مایل تعویض کنید. سایر توصیه ها بین 7500 تا 20000 مایل است. عوامل دیگری که بر زمان بین تعویض روغن تأثیر می گذارند، شرایط رانندگی و سبک رانندگی شما است. روغن موتور ایرانول 12000 چند کیلومتر است، باید یدانید که بستگی به نوع روغن موتور دارد.

صرف نظر از این، شما باید توصیه های تعویض روغن را در دفترچه راهنمای مالک خود دنبال کنید تا زمانی که وسیله نقلیه شما هنوز تحت گارانتی است. همچنین هنگام تعویض روغن موتور مصنوعی باید وسیله نقلیه خود را برای تعویض مکرر روغن ببرید زیرا احتمالاً موتور دارای رسوبات و لجن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *