این مقاله بر روی موضوع روغن موتورهای مورد استفاده در موتورهای ماشین آلات متحرک غیر جاده ای (NRMM) به ویژه تراکتورها تمرکز دارد. هدف اصلی مقاله تعیین فاصله تعویض مناسب برای این روغن ها است.

عمر مفید و بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو 10w40 و 20w50 - جی آی اس پی

روغن گتکس

خواص فیزیکی نمونه های مورد بررسی ابتدا با ابزارهای معمولی تعیین شد. علاوه بر این، غلظت فلزات ساینده، آلاینده‌ها و عناصر افزودنی با استفاده از طیف‌سنج انتشار نوری اندازه‌گیری شد. در نهایت، محتوای آب، سوخت و گلیکول و محصولات اکسیداسیون، نیتراسیون و سولفاته شدن با استفاده از طیف‌سنجی مادون قرمز تعیین شد. مقادیر اندازه گیری شده با مقادیر حدی مقایسه شد. بر اساس پردازش و ارزیابی این آنالیزها، وضعیت کلی روغن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و متعاقباً فاصله تبادل بهینه روغن‌های مورد بررسی تعیین شد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل خطر قطعی نیز انجام شد.

با توجه به عملکرد بالای محصولات، کشاورزان می توانند مقدار قابل توجهی از محصول را در زمانی که تراکتور در طول دوره برداشت کار نمی کند، از دست بدهند. این ضرر در مقاله محاسبه می شود.

پخش انواع روغن موتور کاشی پز ها در البرز | غرفه

مقدمه

انتخاب روغن موتور صادراتی مناسب تاثیر بسزایی بر عملکرد و کارکرد طولانی مدت موتور دارد. روغن باید چندین عملکرد را در موتور انجام دهد. باید به خوبی سطح روغن کاری شده را روغن کاری کرده و به خوبی به آن بچسبد، از سطوح فلزی در برابر خوردگی محافظت کند، محفظه احتراق را آب بندی کند، گرمای ناشی از اصطکاک را دفع کند، از پراکندگی خاک اطمینان حاصل کند و از ته نشین شدن آنها جلوگیری کند، و اجازه کار در دماهای شدید را بدهد.

لازم است روغن پرکن را در فواصل زمانی تعیین شده تغییر دهید تا موتور (یا کل دستگاه) برای مدت طولانی به درستی کار کند. فاصله تعویض مناسب توسط سازنده ماشین یا روغن موتور مشخص می شود. اما در اثر استفاده، روغن موتور تحلیل می‌رود، افزودنی‌های لازم برای انجام عملکردهای مورد نیاز کاهش می‌یابد و درصد ذرات نامطلوب در اثر سایش یا نفوذ ناخالصی‌ها از بیرون افزایش می‌یابد.

امکان تعیین مقادیر بحرانی پارامترهای روغن مانند ویسکوزیته، نقطه اشتعال، باقیمانده کربناته، مقدار اسید، محتوای استرها، گلیکول، سوخت، آب، سایش و عناصر افزودنی (مانند آهن، سی، سرب، مس، فسفر) وجود دارد. ). همچنین می توان با استفاده از روش های تشخیص تریبوتکنیکال، محصولات اکسیداسیون، نیتراسیون و سولفاته شدن را اندازه گیری کرد.

با آنالیزهای انجام شده و آگاهی از مقادیر حدی خواص بررسی شده روغن، می توان نه تنها وضعیت فعلی خود روغن، بلکه وضعیت فعلی خود موتور را نیز ارزیابی کرد. بر اساس آنالیزهای انجام شده، می توان زمان مناسب (= فاصله زمانی) را برای تعویض روغن تعیین کرد و در نتیجه از خرابی موتور به خصوص سیستم حرکتی جلوگیری کرد. سپس می توان با تفسیر نتایج و در برخی موارد حتی محل دقیق خرابی، شاخص های شکست در حال ظهور را تشخیص داد. تشخیص زودهنگام نقص به اپراتورها این امکان را می دهد که هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند که احتمال خرابی برنامه ریزی نشده دستگاه را کاهش می دهد.

این امر به ویژه در فصل برداشت، زمانی که ماشین آلات از صبح تا غروب کار می کنند یا زمانی که پیش بینی آب و هوا مساعد نیست، بسیار مهم است. در این مواقع فقط هزینه تعمیر نیست، بلکه هزینه زیان های احتمالی ناشی از تاخیر یا از دست رفتن برداشت است. به دلیل آب و هوا، محصولات ممکن است تخریب شوند و کیفیت آن ممکن است با کیفیت غذا مطابقت نداشته باشد. این محصول سپس به عنوان خوراک فروخته می شود و متعاقباً قیمت را کاهش می دهد.

روغن ماشین خود را به موقع تعویض کنید | سلامتی خودرو با تعویض روغن موتور | هوم سرویز

مواد و روشها

روغن های موتور تاثیر عمده ای بر عملکرد صحیح موتور دارند. مهمترین عملکرد روغن موتور ایرانول 12000 چند کیلومتر است که نه تنها در تمام دماهای عملیاتی، بلکه در سطوح بار متغیر نیز باید تضمین شود. علاوه بر این، سرمایش (انتقال حرارت تولید شده در هنگام احتراق یا اصطکاک قطعات متحرک)، سفتی محفظه احتراق، محافظت در برابر خوردگی و حفظ سطوح فلزی در زمانی که موتور کار نمی کند، از ویژگی های مورد نیاز روغن موتور هستند. علاوه بر این، روغن موتور باید از حذف مناسب آلودگی و کاهش صدا اطمینان حاصل کند. افزودنی های فوق الذکر برای برآورده ساختن تمامی این الزامات اضافه می شوند. روغن های پایه باید با مواد افزودنی به نسبتی مخلوط شوند که هیچ خاصیت روغن نسبت به دیگری برتری نداشته باشد.

روغن کاری از اصطکاک بین سطوح متحرک قطعات جلوگیری می کند. به دلیل وجود روغن بین سطوح متحرک، اصطکاک به طور کامل از بین می رود یا حداقل با ایجاد یک لایه روغن کاهش می یابد. فیلم روغن باید در تمام شرایط روانکاری و در طیف وسیعی از دماها به اندازه کافی دوام داشته باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *