همه وسایل نقلیه موتوری برای اطمینان از عملکرد عالی موتور به روغن کاری نیاز دارند. اما روغن موتور از چه چیزی ساخته شده است؟ روغن موتور چه مصنوعی، چه معدنی یا نیمه مصنوعی باشد، همیشه از روغن پایه نفت خام یا پلیمرها و مواد افزودنی با ترکیبات منحصر به فردشان ساخته می شود.

Fuel Dilution in Engine Oil - How It Happens and What It Leads To

روغن های معدنی موتور

روغن موتور معدنی از نفت خام به دست می آید. نفت خام پس از استخراج و انتقال به یک پالایشگاه، تحت چندین فرآیند پالایشی قرار می گیرد تا ناخالصی ها را تا حد امکان حذف کند. روغن های معدنی حاوی هیدروکربن، اکسیژن دار یا غیر اکسیژنه هستند و همچنین ممکن است حاوی گوگرد یا نیتروژن باشند. افزودنی ها پس از فرآیندهای پالایش برای بهبود عملکرد اضافه می شوند.

Castrol Product Demo Films Case Study - Space Film & VFX

روغن های مصنوعی را چگونه تولید می کنند؟

روغن های مصنوعی به صورت شیمیایی در آزمایشگاه ایجاد می شوند اما می توانند از نفت تصفیه شده نیز تهیه شوند. پالایش روغن‌های مصنوعی فرآیند پیچیده‌تری نسبت به روغن‌های معدنی است، زیرا شامل اصلاح ساختار مولکول‌های هیدروکربن است. هدف از این فرآیند حفظ بهترین مولکول ها و در نهایت تولید بهترین روغن ها است.

همچنین افزودنی هایی در این فرآیند اضافه شده است. به دلیل ترکیب و پیچیدگی تولید، روغن‌های مصنوعی نیز در مقایسه با روغن‌های معدنی، روغن‌هایی با کارایی بالاتر در نظر گرفته می‌شوند.

روغن های نیمه سنتتیک

روغن های نیمه سنتتیک مخلوطی از روغن های مصنوعی و معدنی هستند، اما محصولات نیمه سنتتیک مختلف ممکن است ترکیبات مخلوط متفاوتی داشته باشند. برخی از محصولات نیمه سنتتیک از 30 درصد روغن های مصنوعی تشکیل شده اند. در برخی دیگر، فقط 1 درصد مواد مصنوعی دارند، اگرچه هنوز به عنوان نیمه مصنوعی برچسب گذاری شده اند.

افزودنی ها برای چیست؟

افزودنی ها تضمین می کنند که روغن موتور بهترین عملکرد را ارائه می دهد. روغن های معدنی و مصنوعی دارای مواد افزودنی هستند. همچنین انواع مختلفی از افزودنی ها وجود دارد، مانند:

1. بازدارنده اکسیداسیون

روغن‌های موتور هر از چند گاهی نیاز به تعویض دارند، زیرا اکسیده می‌شوند و کارایی کمتری دارند. افزودنی های بازدارنده اکسیداسیون فرآیند اکسیداسیون را کند می کنند و طول عمر روغن موتور را بهبود می بخشند.

2. مواد شوینده

افزودنی های شوینده رسوبات و ریز ذرات موجود در سطوح را در حین استفاده از وسیله نقلیه حذف می کنند.

3. پراکنده کننده

افزودنی های پراکنده موتورها را با جلوگیری از تشکیل رسوبات و ناخالصی ها در هنگام کارکردن موتور تمیز نگه می دارند. آنها آلاینده ها را دور نگه می دارند و رسوبات به فیلتر روغن منتقل می شوند.

4. ضد کف

افزودنی های مواد شوینده ممکن است روی سطح روغن کف ایجاد کنند. فوم از کارکرد موثر روغن برای روانکاری قطعات موتور جلوگیری می کند. افزودنی های ضد کف این فرآیند را مهار می کنند.

5. ضد سایش

افزودنی‌های ضد سایش، که به عنوان افزودنی‌های اصلاح‌کننده اصطکاک نیز شناخته می‌شوند، یک لایه روغن جامد اضافه می‌کنند که بلافاصله به محض راه‌اندازی خودرو، موتور را روان‌کاری می‌کند و اصطکاک بین قطعات را به حداقل می‌رساند. افزودنی های ضد سایش در روغن های معدنی رایج هستند.

6. بازدارنده خوردگی

موتورها از قطعات فلزی ساخته شده اند که به زنگ زدگی حساس هستند. افزودنی های بازدارنده خوردگی از موتور در برابر زنگ زدگی محافظت می کنند.

7. اصلاح کننده های شاخص ویسکوزیته

این مواد افزودنی روغن موتور را قادر می سازد تا در دماهای پایین و بالا محافظت کند. در کمترین دما، روغن را از یخ زدن محافظت می‌کنند و به روغن اجازه می‌دهند تا موتور را پس از راه‌اندازی خودرو روان کند. برعکس، در دماهای بالا، اصلاح کننده های شاخص ویسکوزیته از تبخیر روغن ها جلوگیری می کنند و ویسکوزیته خود را حفظ می کنند تا بتوانند به طور موثر کار کنند.

8. ضد یخ

افزودنی های ضد یخ با تغییر دمای سخت شدن روغن به روغن موتور کمک می کند تا با محیط خود سازگار شود و می تواند سیالیت روغن سرد را افزایش دهد.

روغن موتور بسته به مشخصات روغن ممکن است حاوی مخلوط های مختلف از مواد افزودنی و در سطوح مختلف ترکیب باشد. به طور کلی، روغن های مصنوعی در مقایسه با روغن های نیمه سنتتیک یا معدنی، مواد افزودنی بیشتری دارند. صرف نظر از نوع روغن و مواد افزودنی، همیشه به یاد داشته باشید که طبق توصیه سازنده خودرو از روغن های مناسب برای موتور خود استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *