روغن‌های موتور دیزل سنگین روان‌کننده‌هایی هستند که مخصوصاً برای وسایل نقلیه تجاری سنگین، کشاورزی یا معدنی با موتور دیزلی ساخته شده‌اند. درست مانند سایر روغن های موتور، افسانه هایی در مورد این روغن ها نیز وجود دارد. پس از انتشار مکرر، این اسطوره ها به عنوان دانش عمومی پذیرفته می شوند.

oil top up

 هرگز مارک روغن را عوض نکنید

این باور رایج است که با تغییر مارک روغن، مصرف روغن و فشار روغن تغییر می کند. با این حال، این درست نیست. فشار روغن و تغییر مصرف به عواملی مانند وضعیت فیلتر روغن، سن موتور، سطح آلودگی روغن و حتی خوانش نادرست فشار روغن بستگی دارد. تنها چیزی که باعث آسیب می شود انتخاب درجه روغن اشتباه است. اگر روغن گتکس جدید با مشخصات OEM مطابقت نداشته باشد، در درازمدت به این اندازه موثر نخواهد بود و به موتور آسیب می رساند.

از روغن های مصنوعی استفاده نکنید

با گذشت زمان، پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مشکلات را حل می کند. حتی پس از حل شدن، این “مشکلات” در اطراف باقی می مانند و در یک دوره زمانی به افسانه تبدیل می شوند. چند افسانه وجود دارد که در مورد استفاده از روغن های مصنوعی وجود دارد. یکی از آنها نگرانی در مورد نشت روغن است. هنگامی که روغن های مصنوعی برای اولین بار معرفی شدند، ناسازگاری مهر و موم منجر به نشتی شد. این مسئله حل شد، اما اسطوره حاضر به خاموش شدن نشد. امروزه فقط مهر و موم و واشر خراب می تواند باعث نشت روغن شود.

مورد دیگر نگرانی در مورد تغییر از روغن معدنی به روغن نیمه سنتتیک یا روغن های مصنوعی است و همچنین روغن موتور ایرانول 12000 چند کیلومتر است. بسیاری بر این باورند که تغییر از معمولی به مصنوعی برای یک موتور ناسالم است. این باور صحیح نیست. تعویض روغن مصنوعی یا نیمه سنتتیک به موتور آسیبی نمی رساند. در عوض، محافظت بهتری ارائه می دهد و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

شما می توانید وضعیت روغن موتور را فقط با نگاه کردن به آن بررسی کنید

روغن موتور آلاینده هایی مانند ذرات گرد و غبار، دوده، قطعات فلزی و رطوبت را جذب می کند. این آلاینده ها روغن را تیره می کنند. برای بسیاری، تیره شدن روغن به معنای زوال است. برعکس، تیره شدن روغن به این معنی است که کار را به خوبی انجام می دهد. تنها راه برای اطلاع از وضعیت روغن، آزمایش حرفه ای آن است.

oil can

روغن موتور صادراتی

روغن موتور فقط کثیف می شود

این اسطوره رایج ترین و مخرب ترین افسانه است. روغن موتور به دلیل تجمع گرد و غبار، دوده، قطعات فلزی، نشت مایع خنک کننده و قرار گرفتن در معرض حرارت کثیف می شود. هنگامی که مقدار این آلودگی در روغن افزایش می یابد، کارایی آن کاهش می یابد. دمای بالا و اکسیداسیون روغن موتور را سریعتر فرسوده می کند. پس از استفاده مداوم، حتی سطح مواد افزودنی نیز شروع به کاهش می کند. همه این عوامل باعث می شود که روغن موتور درخشندگی خود را از دست بدهد و شروع به خشک شدن کند. اگر به موقع تعویض نشود، اصطکاک در موتور افزایش می یابد و در نهایت باعث خرابی آن می شود. روغن باید به طور منظم طبق فواصل زمانی مشخص شده OEM تعویض شود.

گرفتار شدن اسطوره ها می تواند مخرب و گران باشد. در مورد وسیله نقلیه خود، اطلاعات را از منابع معتبر دریافت کنید یا با یک متخصص مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *