روغن موتور چه معدنی، چه مصنوعی و چه نیمه مصنوعی، از روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این روان‌کننده ضروری و نقش افزودنی‌های اصلی مورد استفاده داشته باشیم.

Asonoil

ترکیب روغن معدنی، مصنوعی و نیمه سنتتیک

سه نوع روغن موتور وجود دارد: روغن معدنی، روغن مصنوعی و روغن نیمه سنتتیک. هر کدام از این روغن‌های موتور ترکیب متفاوتی دارند: پایه یا نفت خام تصفیه‌شده یا پلیمرهایی است که در آزمایشگاه تولید می‌شوند.

روغن معدنی: ترکیب یک روغن طبیعی

روغن موتور معدنی از نفت خام ساخته می شود. نفت خام پس از استخراج و انتقال به یک پالایشگاه، چندین فرآیند پالایشی را طی می کند تا تا حد امکان ناخالصی ها حذف شود. این روغن عمدتاً از هیدروکربن ها (اکسیژنه یا غیر اکسیژنه) تشکیل شده است، اما ممکن است حاوی ترکیباتی مانند گوگرد یا نیتروژن نیز باشد. پس از فرآوری، مواد افزودنی به روغن موتور به اصطلاح معدنی اضافه می شود تا عملکرد آن بهبود یابد.

Engine Oil Counterfeiting Ring Uncovered in Russia - autoevolution

چگونه روغن مصنوعی درست می کنید؟

روغن مصنوعی را می توان به صورت شیمیایی در آزمایشگاه ایجاد کرد، اما می تواند از نفت تصفیه شده نیز تهیه شود. پالایش روغن مصنوعی فرآیند پیچیده‌تری نسبت به روغن معدنی است: این فرآیند شامل اصلاح ساختار مولکول‌های هیدروکربن است. فرآیندهای به دست آوردن روغن تضمین می کند که تنها بهترین مولکول ها حفظ می شوند. افزودنی های زیادی نیز اضافه می شود. با توجه به ترکیب آن، روغن موتور به اصطلاح مصنوعی، روغنی با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود که خالص تر است و عملکرد بالاتری نسبت به روغن معدنی دارد.

روغن نیمه سنتتیک از چه چیزی ساخته شده است؟

روغن نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن مصنوعی و روغن معدنی است. نسبت های موجود در مخلوط برابر نیست: روغن نیمه سنتتیک حداکثر 30٪ روغن مصنوعی دارد. جالب است بدانید که روغنی که دارای حداقل 1 درصد روغن مصنوعی است را «روغن نیمه سنتتیک» نیز می‌گویند.

منظور از افزودنی های استفاده شده در روغن موتور چیست؟

برای اطمینان از کیفیت، عملکرد و طول عمر روغن موتور، مواد افزودنی هم به روغن های معدنی و هم به روغن های مصنوعی اضافه می شود.

با گذشت زمان، روغن موتور اکسید می شود. قطعات موتور را به طور موثر کمتر روغن کاری می کند. به همین دلیل روغن موتور باید به طور مرتب تعویض شود. با این حال، افزودنی بازدارنده اکسیداسیون این فرآیند را کند می کند و طول عمر روغن موتور را بهبود می بخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *