ایده انجام تعمیر و نگهداری، حتی یک کار نسبتاً ساده مانند تعویض روغن، ممکن است ترسناک به نظر برسد، اگر کاملاً غیرممکن نباشد. با این حال، تعویض روغن خود می‌تواند راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از بردن وسیله نقلیه خود به یک مغازه روغن‌فروشی محلی باشد. این روزها صادرات روغن موتور بسیار زیاد است.

 

اگر مطمئن نیستید که چه نوع روغنی باید استفاده کنید یا هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید، به مشخصات فنی یا بخش خدمات دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید.

حتی قبل از شروع این فرآیند، با کتابچه راهنمای مالک (یا اینترنت قابل اعتماد) مشورت کنید تا دقیقاً به چه مقدار روغن برای جایگزینی آنچه تخلیه می کنید، نیاز داشته باشید. و همچنین به فیلتر روغن نیاز دارید. بنابراین شما به یک فروشگاه قطعات خودرو یا یک فروشگاه بزرگ خرده فروشی سفر خواهید کرد تا آنچه را که نیاز دارید تهیه کنید. در حالی که آنجا هستید، اگر قبلاً آن را ندارید، می‌خواهید یک آچار فیلتر روغن و آچار اندازه مناسب برای پریز تخلیه روغن خود بردارید. برای تمیز نگه داشتن دستانتان به مقداری دستکش نیاز دارید. دستکش های پزشکی لاتکس قدیمی به خوبی کار می کنند. حالا شما آماده رفتن هستید.

گتکس

برای تعویض روغن خود مراحل زیر را دنبال کنید

مرحله 1: جک آن را باز کنید

ابتدا، می‌خواهید ماشین را به اندازه‌ای بلند کنید که به خودتان فضایی برای کار کردن زیر آن بدهید. چه از بالابر، رمپ یا پایه جک استفاده کنید، مطمئن شوید که کاملاً ایمن هستید. هرگز زیر ماشینی که فقط توسط جک کف نگه داشته می شود کار نکنید. ما وسیله نقلیه مورد نظر خود را روی آسانسور در گاراژ تست اتومبیل و راننده بالا بردیم، بنابراین می‌توانید ببینید که ما چه می‌کردیم. اکثر خودروهای مدرن دارای یک زیرانداز پلاستیکی هستند تا هم آیرودینامیک را بهبود بخشد و هم از اجزای حیاتی در قسمت زیرین موتور محافظت کند. برای دسترسی به تابه روغن و فیلتر روغن روی TSX، پوشش باید برداشته شود. بیشتر زیر انداز ها با مخلوطی از پیچ و مهره، پیچ یا گیره های پلاستیکی نگه داشته می شوند که می توان آنها را با ابزارهای دستی معمولی باز کرد. قبل از مرحله دوم، حتماً منطقه را از نظر نشت روغن بررسی کنید. اگر موردی پیدا شد، خودروی خود را توسط مکانیک بررسی کنید.

مرحله 2: آن را از برق بکشید، آن را تخلیه کنید
مخزن روغن خود – سطل پنج گالن، تشت تخلیه روغن (موجود در فروشگاه قطعات خودرو)، مخزن روغن، یا هر ظرف قابل توجه دیگری برای نگهداری مایعات را به گونه ای قرار دهید که روغن بدون اینکه همه جا به آن برسد، در آن تخلیه شود. به یاد داشته باشید که مقدار زیادی روغن وجود خواهد داشت: اکثر خودروها حداقل یک گالن در میل لنگ خود دارند و برخی بسیار بیشتر. شمع تخلیه را با شل کردن آن (در خلاف جهت عقربه های ساعت) با آچار مناسب و باز کردن پیچ آن جدا کنید. هنگامی که آن را جدا می کنید، آن را نگه دارید. وقتی آن را از ماهیتابه جدا می کنید، روغن شروع به ریختن می کند. اجازه دهید موتور به مدت پنج دقیقه یا تا زمانی که جریان روغن کاهش یابد، تخلیه شود.

10 مدل بهترین روغن موتور ایرانی و خارجی در بازار | به‌نظر

مرحله 3: با فیلتر قدیمی خاموش کنید
فیلتر روغن را پیدا کنید. این قطعه استوانه‌ای به اندازه سافت‌بال است که روی موتور پیچ می‌شود (اگرچه برخی از موتورها دارای محفظه‌ای هستند که یک کارتریج فیلتر را داخل آن می‌کشید). با استفاده از دست یا آچار فیلتر روغن (احتمالاً به دومی نیاز خواهید داشت)، فیلتر روغن را آنقدر شل کنید (در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید) تا روغن شروع به خارج شدن از بالا کند و به داخل ظرف شما چکه کند. صبر کنید تا جریان فروکش کند و حذف فیلتر را تمام کنید. قبل از نصب فیلتر جدید، مطمئن شوید که واشر قدیمی فیلتر روغن – یک حلقه O-رینگ لاستیکی نازک – جا نمانده است. این امر به ویژه مهم است. اگر واشر قدیمی برداشته نشود، فیلتر جدید به درستی آب بندی نمی شود، که معمولاً با نشت تمام روغن جدید و تازه شما بر روی زمین در عرض چند دقیقه پس از راه اندازی به پایان می رسد و به طور بالقوه موتور روغن را از بین می برد و منجر به فاجعه می شود. تمرین خوبی است که قبل از تعویض پلاگین تخلیه و فیلتر روغن، سطوح پوشیده از روغن را پاک کنید. شما می توانید این محصول را از موتور فروش ها نیز تهیه کنید.

مرحله 4: دوشاخه را تخلیه کنید، فیلتر را روشن کنید
دوشاخه تخلیه را تعویض کنید و آن را تا زمانی که کاملاً محکم شود، سفت کنید، اما نه بیش از حد: سفت کردن بیش از حد می تواند به مخزن روغن و شمع تخلیه آسیب برساند. کمی تلاش کنید تا آن را سفت کنید، اما نه تمام توان خود را. برخی از تولید کنندگان مشخصات گشتاوری دارند که می توانید با استفاده از آچار گشتاور آن را دنبال کنید. در هر صورت، سعی نکنید سر پریز تخلیه را جدا کنید. برخی از خودروها از یک واشر پشت دریچه تخلیه استفاده می کنند که باید هنگام نصب مجدد دوشاخه آن را تعویض کرد (دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا این واشر نیاز به تعویض دارد یا خیر). در مرحله بعد، فیلتر روغن جدید خود را بردارید و یک پوشش سبک از روغن (از یک ضربه روی انتهای انگشت خود) در اطراف واشر لاستیکی بالای فیلتر بمالید. این به ایجاد یک مهر و موم مناسب در هنگام سفت کردن فیلتر کمک می کند. هنگام نصب فیلتر نیز همین قانون صدق می‌کند: خیلی محکم پیچ نکنید، بلکه آن را بچرخانید تا “دست محکم شود” و سپس کمی بیشتر، به طوری که نرم شود.

معرفی 10 مدل از بهترین مکمل های روغن موتور خودرو – لیموتاپ

مرحله 5: دوباره آن را با روغن پر کنید
پس از تعویض فیلتر روغن و دوشاخه تخلیه، زیر سینی خود را مجدداً نصب کرده و ماشین را به زمین برگردانید. کاپوت را باز کنید و درپوش روغن را که باید علامت قوطی روغن روی آن باشد بردارید. با استفاده از قیف، موتور را با حجم روغن مشخص شده توسط سازنده پر کنید.

مرحله 6: سطح روغن را بررسی کنید، نشتی را بررسی کنید
در نهایت، پس از چند دقیقه صبر کردن تا روغن در تابه ته نشین شود، با استفاده از نشانگر میزان روغن خود را در سطح مناسبی قرار دهید. بررسی روغن ساده است: میله را از لوله بیرون بکشید، تمام روغن را با یک حوله کاغذی پاک کنید، میله را دوباره وارد کنید، میله را بردارید و اطمینان حاصل کنید که روغن با علامت کامل روی نوک میله اندازه گیری شده است. در نهایت، وسیله نقلیه را روشن کنید و بگذارید بیکار بماند و گرم شود. نشتی زیر خودرو و اطراف فیلتر روغن را بررسی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *