روغن. عملکردهای اساسی آن در یک موتور شامل کاهش اصطکاک، خنک کننده، آب بندی، تمیز کردن و محافظت از قطعات متحرک است. اما اغلب آن را بدیهی می دانند. این مقاله به اصول روانکاری و انواع و ویژگی های روغن می پردازد.

انواع روغن موتور، راهنمای جامع انتخاب و تعویض آن - چطور

روغن موتور گتکس

روان کننده ها

یک مانع سیال بین قطعات متحرک برای جلوگیری از اصطکاک و سایش ایجاد می کنند. در مورد خنک کننده، روغن تا 40 درصد از خنک کننده موتور هوا خنک هواپیما را تامین می کند. روغن بین رینگ های پیستون و دیواره سیلندر مهر و موم ایجاد می کند. این به کاهش سایش، ایجاد فشرده‌سازی بهتر و دور نگه داشتن آلاینده‌ها و در عین حال بهبود بهره‌وری سوخت کمک می‌کند.

اگر روغن کار خود را انجام می دهد، باید کثیف باشد. روغنی که با یک پخش کننده موثر تصفیه شده است، کثیفی، مواد فلزی و کربن نسوخته را معلق می کند. با نظارت بر وضعیت روغن از طریق تجزیه و تحلیل روغن، می توانید روندهای عملیاتی را برای استفاده از آن به عنوان یک ابزار نگهداری پیشگیرانه تعیین کنید. توصیه های سازنده موتور را بررسی کنید اما قانون کلی فاصله زمانی تعویض روغن برای موتورهای فیلتر شده 50 ساعت و اگر موتور غربال شده باشد 25 ساعت است. همراه با فاصله ساعتی، روغن باید به صورت فصلی یا فصلی تعویض شود. این فرآیند به حذف رطوبت موتور و روغن برای جلوگیری از خوردگی کمک می کند.

وظایف روغن موتور خودرو چیست؟ | مجله خودرو کارستان

انواع روغن ها برگرفته از مشخصاتی هستند که توسط ارتش در دهه 1940 توسعه یافت و بعداً توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE) استاندارد شد. این سیستم روغن های موتور را بر اساس درجه های ویسکوزیته طبقه بندی می کند. روغن ها بر اساس ویسکوزیته اندازه گیری شده در دماهای بالا برای روغن های تک گرید و در دماهای پایین و بالا برای روغن های چند درجه طبقه بندی می شوند. چند درجه دارای شاخص ویسکوزیته بالا (VI) هستند و ممکن است در بیش از یک طبقه بندی درجه SAE قرار گیرند.

موتورهای هوانوردی و روغن موتور صادراتی از درجه ویسکوزیته متفاوتی نسبت به خودرو و SAE استفاده می کنند. آنها از وزن 65 یا SAE 30، 80 وزن یا SAE 40، 100 وزن یا SAE 50، و 120 وزن یا SAE 60 استفاده می کنند. هواپیماهای چند درجه ای که بعداً توسعه یافتند، سیستم طبقه بندی خودرو SAE را پذیرفتند و در 15W-50، 20W-50 یافت می شوند. ، و محدوده 25W-60.

استانداردهای SAE برای روغن های روان کننده شامل J1966 و J1899 می باشد. استاندارد SAE J1966 الزامات روغن‌های روان‌کننده معدنی غیر پراکنده (درجه مستقیم) مورد استفاده در موتورهای هواپیمای پیستونی چرخه چهار زمانه را تعیین می‌کند. این الزامات مشابه با مشخصات نظامی سابق MIL-L-6082 را پوشش می دهد. J1899 الزامات روغن‌های روان‌کاری حاوی افزودنی‌های پخش‌کننده بدون خاکستر، مشابه MIL-L-22851 را تعیین می‌کند.

در زیر برخی از اصطلاحات فنی، ویژگی ها و توضیحات انواع روغن های روان کننده مورد استفاده در صنعت موتورهای پیستونی هوانوردی آورده شده است. برای اکثر افراد سوال است که روغن موتور ایرانول 12000 چند کیلومتر است.

تعمیرات خودرو بررسی سطح روغن خودرو - کالا سرویس

ویسکوزیته

ویسکوزیته معیار مقاومت روغن در برابر برش یا جریان است. ویسکوزیته بالا نشان دهنده مقاومت بالا در برابر جریان است در حالی که پایین نشان دهنده مقاومت کم است. با دما تغییر می کند و تحت تأثیر فشار قرار می گیرد. افزایش دما باعث کاهش ویسکوزیته می شود. برعکس کاهش دما باعث افزایش ویسکوزیته می شود. فشار بیشتر باعث افزایش ویسکوزیته می شود که ضخامت لایه روغن را نیز افزایش می دهد. ویسکوزیته با برش و زمان اندازه گیری می شود. هنگامی که توسط برش اندازه گیری می شود در سانتی پویز بیان می شود و به عنوان ویسکوزیته دینامیکی شناخته می شود. ویسکوزیته سینماتیکی بر حسب سنتیستوک بیان می شود و معمولاً در دو دمای 40 درجه سانتیگراد و 100 درجه سانتیگراد داده می شود. ویسکوزیته سینماتیکی به عنوان زمان مورد نیاز برای عبور نمونه روغن از لوله ویسکوزیته در دمای استاندارد اندازه گیری می شود. سپس این مقدار به سنتیستوک تبدیل می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *