بخش مهمی از حفظ سلامت موتور خودرو شما شامل مراقبت از روغن است. بسیار مهم است که مطمئن شوید از روغن مناسب برای خودروی خود استفاده می‌کنید، و این که در زمان انجام سرویس یا موتور شما ممکن است در نتیجه آسیب ببیند، تعویض می‌شود.

Best oil for your car header

اغلب می توانید با بررسی دفترچه راهنمای مالک یا درخواست از نمایندگی محلی خود روغن مناسب برای خودروی خود را پیدا کنید. ابزارهای آنلاینی نیز وجود دارد که می توانید با شماره رجیستر متوجه شوید چه روغنی برای خودروی شما مناسب است، اما بهتر است این موضوع را از طریق منبع دیگری بررسی کنید زیرا این ابزارها همیشه 100٪ دقیق نیستند.

همچنین ایده خوبی است که به طور مرتب سطح روغن خودرو خود را از طریق میله اندازه گیری چک کنید، فقط در صورتی که در بین تغییرات نیاز به شارژ داشته باشد به خصوص قبل از یک رانندگی طولانی. حتی اگر اولین بار هستید، کتابچه راهنمای خودرو باید حاوی دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه بررسی روغن موتور و مدت زمان انتظار پس از خاموش کردن اشتعال قبل از خواندن دقیق از میله باشد. به عنوان یک قاعده کلی، باید چند دقیقه صبر کنید تا روغن موتور پس از روشن شدن به قسمت پایینی موتور بازگردد.

اگر روغن موتور خودروی شما نیاز به شارژ دارد، با مجموعه وسیعی از روغن‌های مختلف مواجه خواهید شد که اگر ندانید به دنبال چه هستید، می‌تواند دلهره‌آور باشد. انواع روغن های مورد استفاده در موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و موتورهای توربوشارژ نیز تمایل دارند تا روغن هایی با کارایی بالا برای مطابقت داشته باشند. هنگام انتخاب بین روغن‌های «سنتتیک» و «نیمه سنتتیک» و چند درجه روغن موجود، مسائل می‌توانند گیج‌کننده‌تر شوند، بنابراین ما این راهنما را برای انتخاب بهترین روغن برای خودروی شما آماده کرده‌ایم.

کیفیت روغن گتکس

روغن موتور چه درجه هایی دارد؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام انتخاب روغن برای خودروی خود به درستی انجام دهید، درجه صحیح روغن موتور است.

این اعداد به ویسکوزیته یا “ضخامت” روغن اشاره دارد. روغن امروزی عموماً نازک‌تر است و به روغن اجازه می‌دهد در هنگام استارت زدن خودرو به سرعت در اطراف موتور جریان یابد و این به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از ساییدن قطعات فلزی با یکدیگر کمک می‌کند. موتورهای مدرن با تلرانس های ریزتر ساخته می شوند و بنابراین به روغن های نازک تری نیاز دارند. روغن‌های نازک‌تر روغن‌هایی که ویسکوزیته کمتری دارند به مصرف سوخت نیز کمک می‌کنند.

بیشتر روغن ها دارای دو سری اعداد هستند زیرا روغن «چند درجه» هستند. افزودنی های روغن به این معنی است که بسته به دما می تواند ویسکوزیته را تغییر دهد.

هرچه عدد اول کمتر باشد، روغن در دماهای پایین بهتر عمل می کند. از این رو رقم “W” که زمستان را نشان می دهد. هرچه عدد دوم کمتر باشد، در دماهای بالاتر بهتر عمل می کند.

همچنین می توانید مارک های مختلف روغن موتور صادراتی و حتی گریدهای مختلف را بدون آسیب جدی به موتور خود مخلوط کنید. وجود روغن نامناسب در موتور خودرو به جای نداشتن روغن، دو ضرر کوچک‌تر است، البته اگر متوجه شدید که گیر افتاده‌اید و فقط می‌توانید به درجه نامناسبی از روغن دسترسی پیدا کنید، باید در اسرع وقت خودروی خود را برای تعویض روغن رزرو کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *